Ring for en uforpligtende samtale

+45 20 70 20 41

Hvem får noget ud tilfredshedsundersøgelser?

28. januar 2012

85 % af alle medarbejdere mener ikke, at deres arbejdsgiver udnytter deres fulde potentiale.

Hvad får virksomhed, ledere og medarbejdere ud af tilfredshedsmålinger. Absolut ingenting.

Trivselsundersøgelser byder op til at virksomheden ønsker at gøre alle tilfredse. Det skaber en forventning, som ingen efterfølgende kan og ej heller prøver på at indfri, fordi det er umuligt. Når man som leder og medarbejder igen og igen bruger tid på at besvare tilfredshedsundersøgelsen, giver det den modsatte konsekvens. ”Hvorfor spørger de mig, når de alligevel gør som de plejer?” Det den ansatte var utilfreds med, ser de ikke nogle ændringer på. Det giver frustrationer.

Tilfredshedsundersøgelserne kommer til at fremstå bagstræberisk og forsøger at placere skyld. Endnu en grund til ikke at lave tilfredsheds- undersøgelser er, at der ofte bliver bygget et stort administrativt system op som bliver tungt og dyrt at gennemføre. Da det positive resultat af undersøgelserne udebliver, er det bedre at bruge midlerne på noget andet.

En anden vej er at drive individuel ledelse, hvor den enkelte leder og medarbejder bliver taget alvorligt med de kompetencer, ønsker, drømme, visioner de har for sig selv og virksomheden. Alle vil gerne være med på et vinderhold, ingen gider det sædvandlige tunge bureaukrati. Mange ansatte byder ikke ind med egne kompetencer, hvis ikke de bliver opfordret. Det kan der være mange årsager til. F.eks. angsten for at virksomheden opdager at man er fejlplaceret i organisationen, og ikke tror på at virksomheden vil gøre brug af deres viden andre steder.

Kompetenceudvikling er bl.a. at få den enkelte medarbejder til at bruge sit fulde potentiale og føle at de får brugt deres faglige og personlige ressourcer på det de er allerbedst til. Der er en enorm gevinst ved at spørge og involvere den enkelte medarbejder mere dynamisk, fremadrettet og finde frem til deres passion. Når man spørger om bidrag til mål og udvikling og den enkelte får lov til konkret at bidrage til hvordan virksomheden kan blive bedre, opnår alle en gevinst som ikke er mulig at opnå ved en tilfredshedsundersøgelse. Det er sjovere at være en del af løsningen, end blandt de 60 % der er utilfreds med et eller andet.